اعتقاد به شهادت رسول اکرم در شیعه و سنی و پاسخ به شبهات
اعتقاد به شهادت رسول اکرم در شیعه و سنی و پاسخ به شبهات

 

در این آیه تصریح شده که خداوند پیامبر ( صلی الله علیه  آله وسلم ) را از گزند مردمان حفظ می‌کند. پس چگونه دشمنی توانسته از سد محافظتی پروردگار گذشته و ایشان را مسموم کند؟!

 

 

  در پاسخ به این ابهام باید گفت:

 

 

1⃣  بنابر روایات؛ این آیه در مورد اعلان جانشینی امام علی(علیه السلام) توسط پیامبر( صلی الله علیه  آله وسلم ) در غدیر خم بوده و خداوند تضمین می‌دهد که در ادای این وظیفه، پیامبر خود را حمایت خواهد کرد و او را از گزند مردم حفظ خواهد نمود.

 

 

  امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید:

 

 

«زمانی که خداوند به پیامبر وحی کرد؛ علی را جانشین خود قرار ده، ایشان ترسید که مبادا این مطلب بر تعدادی از اصحابش سخت آید [و مشکلی را ایجاد کنند] اما خداوند او را به اعلان جانشینی فراخواند [و گفت که او را از گزند دیگران حفظ می‌کند]».‏

 

 

روایات دیگری نیز بر این مطلب وجود دارد.

 

 

  بنابر این، تعبیر موجود در آیه، اشاره به همین مورد خاص بوده و طبیعتاً همه ی دوران‌ها و زمان‌ها را شامل نمی‌شود و در نتیجه منافاتی با شهادت ایشان ندارد.

 

 

2⃣  در روایت دیگری می‌خوانیم: «وقتى این آیه نازل شد، پیامبر به چند تن از اصحاب که از او پاسدارى و محافظت می‌کردند، فرمود: به جاهاى خود بروید؛ زیرا خداوند مرا از شرّ دشمنان حفظ می‌کند».

 

 

  این روایت با این‌که اشاره‌ای به داستان غدیر یا واقعه‌ای دیگر ندارد، اما باز هم به نظر می‌رسد که در موقعیت خاصی نازل شده باشد؛ زیرا عموماً برای پیامبر( صلی الله علیه  آله وسلم ) محافظی وجود نداشته و تنها در شرائطی خاص، افرادی حفاظت از جان ایشان را بر عهده می‌گرفتند.

 

 

  بر این اساس، این روایت هم نشانگر آن نیست که پروردگار در آیه مورد نظر تضمینی دائمی برای محافظت از جان پیامبر( صلی الله علیه  آله وسلم ) در مقابل دشمنان داده است.

 

 

3⃣  با این‌که برخی مفسران، آیه را به گونه‌ای تفسیر کرده‌اند که براساس آن نمی‌توان شهادت پیامبر( صلی الله علیه  آله وسلم ) را پذیرفت،اما باید توجه داشت که خود قرآن نیز در آیاتی، شهادت حضرتشان را محتمل می‌داند:

 

 

  «و محمد، جز فرستاده‌اى که پیش از او [هم‏] پیامبرانى [آمده و] گذشتند، نیست. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیده خود برمی‌گردید؟ ...».

 

 

  از این آیه به دست می‌آید که فرض و احتمال شهادت برای پیامبر( صلی الله علیه  آله وسلم ) نیز وجود دارد.

 

 

  علاوه بر این می‌دانیم که در بسیاری از جنگ‌ها، آسیب‌های جسمی بسیاری به پیامبر اسلام ( صلی الله علیه  آله وسلم ) وارد شده است و اگر قرار باشد تضمین محافظت پروردگار از ایشان را عمومیت بخشیم تمام این موارد قطعی تاریخی زیر سؤال می‌رود.

 

 

مشاهده ی اسناد مطالب در لینک زیر

 

  http://shiastudies.net/portal/fa/faq/post/6362

 


موضوعات: مناسبتها , ,
[ 29 / 9 / 1393 ] [ 17 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1117 ] [ نظرات () ]
مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
لبیک یا حسین (ع) 22:34 - 1393/9/30/yaranemonji
عالیه ممنون
پاسخ:سلام ممنون که سر زدیم


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







آخرین مطالب
فطرس (1395/02/22 )
مولا (1394/11/20 )
یا... (1394/11/05 )
ای مسیح من... (1394/10/21 )
کبوترانه (1394/10/13 )