ماه رجب و بیانات امام خامنه ای
ماه رجب و بیانات امام خامنه ای

رجب‏، بيشتر ماه نماز است؛

رجب‏، بيشتر ماه نماز است؛ شعبان، بيشتر ماه دعا و روزه است؛ اين مناجات شعبانيه را ببينيد. من يك‏وقتى از امام (رضوان اللّه عليه) پرسيدم در اين دعاهاى مأثورى كه وجود دارد، شما كدام دعا را بيشتر از همه خوشتان مى‏آيد و دوست داريد. فرمودند: دعاى كميل و مناجات شعبانيه. اتفاقاً هر دو دعا هم مال ماه شعبان است؛ دعاى كميل كه مى‏دانيد اصلًا ورود اصلى‏اش مال شب نيمه‏ى شعبان است، مناجات شعبانيه هم كه از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است. لحن اين دو دعا به هم نزديك است؛ هر دو عاشقانه است. در مناجات شعبانيه: «و ان ادخلتنى النّار اعملت اهلها انّى احبّك»؛ جهنم هم كه من را ببرى، فرياد مى‏كشم تو را دوست دارم. و در دعاى كميل: «لئن تركتنى ناطقا لأضجّن اليك بين اهلها ضجيج الآملين و لأصرخنّ اليك صراخ المستصرخين و لأبكينّ بكاء الفاقدين»؛ اگر به من در جهنم اجازه بدهى و نطق را از من نگيرى، فرياد مى‏كشم؛ فريادِ اميدواران، فريادِ دلدادگان و فريادِ دلباختگان را.

فرصتى براى خودسازى، بالهايى برای پرواز

اين ماه، مقدمه‏اى براى ماه شعبان و بعد ماه رمضان است، اينكه اين سه ماه، فرصتى براى خودسازى در طول سال و تأمين ذخيره و نيروى لازم براى حركت عظيم زندگى و سرنوشت است. «اللهم اهدنى هدى المهتدين، و ارزقنى اجتهاد المجتهدين. » چنان‏كه در اين ماه مى‏خوانيم، دعاكننده از خداى متعال به وسيله‏ى اين دعاها درخواست مى‏كند كه به او نور هدايت بتاباند؛ او را تلاش و اجتهاد و كوشش بياموزد و توفيق آن را به او بدهد «و لا تجعل لي من الغافلين المبعدين.» و او را از غفلت برحذر دارد. يا در دعاى ديگر اين ماه مى‏خوانيم: «اللهم انى أسألك صبر الشاكرين لك و عمل الخائفين منك و يقين العابدين لك » اين‏ها بالهايى است كه يك انسان با آن‏ها مى‏تواند پرواز كند. صبر شكرگزاران، تلاش و عمل خائفان و يقين عبادتگران، ويژگيهايى است كه هم در اين ماه از خدا آن‏ها را مى‏طلبيم و درخواست مى‏كنيم و هم از اين ادعيه درس مى‏گيريم كه در اين ماه بايد اين‏ها را در خودمان فراهم كنيم.

فرصتى را براى استحكام رابطه‏ى بين «عبد» و «رب»

در آستانه‏ ى ماه مبارك رجب‏ هستيم كه ماه بسيار بزرگ و مباركى است. اين ماه و ماه شعبان و ماه رمضان، عيد بندگان صالح خدا و اولياء اللّه محسوب مى‏شود؛ چون وقتِ مناجات و تضرّع و توجّه به حضرت ربّ الارباب است. بشر در هر برهه‏اى از زمان و در هر شأنى از شئون اجتماعى كه باشد، به ارتباط با خداوند و دعا و توجّه و تضرّع نياز دارد. اين نياز، يك نياز اساسى است. بدون ارتباط با خدا، انسان در درون خود تهى است؛ بى ‏مغز و بى‏معنا و بى‏محتواست. توجّه به خداوند و ارتباط با او، روحى است در كالبد انسان واقعى و حقيقى. هر فرصتى را براى استحكام رابطه‏ ى بين «عبد» و «رب» بايد مغتنم شمرد؛ و فرصت ماه رجب‏، از اين فرصت‏هاست.

همه ‏ى بدبختيهاى بشر، ناشى از دورى از خداست

ماه رجب‏، فرصت مغتنمى است براى همه‏ى دلهاى مؤمن كه رابطه‏ى خود را با خدا مستحكم كنند. انسان به اين ارتباط معنوى و روحى نيازمند است. دل غافل در معرض هجوم شيطان قرار مى‏گيرد و وقتى شيطان بر دل و جان آدمى تسلّط پيدا كرد، شرّ و فساد در دنيا به وجود مى‏آيد. راه علاج عميق و حقيقى در برخورد با هرگونه شرّ و فسادى در عالم، ارتباط با خدا و مصونيت بخشيدن به دل و جان خود از نفوذ و چيرگى شيطان است. اگر شيطان بر دلهاى انسان‏هايى كه منشأ آثار بزرگى در جوامع جهانى هستند، مسلّط نمى‏شد، دنيا روى آرامش به خود مى‏ديد و انسانها از امنيّت و سلامت برخوردار بودند. همه‏ى بدبختيهاى بشر، ناشى از دورى از خداست. لذا در اسلام فرصتهايى براى ارتباط ويژه با خداوند متعال معيّن شده است. يكى از اين فرصتها ماه رجب‏ است. ماه رجب‏ را قدر بدانيد. همه‏ى دعاهايى كه در اين ماه وارد شده، درس است؛ صِرف لقلقه‏ى زبان نيست. اين دعاها را با حضور قلب و با آگاهى از عمق معناى آن‏ها، بر دل و زبانتان جارى كنيد. اگر انسان مسلمان- جوان و پير، زن و مرد- در ماه رجب‏ و سپس ماه شعبان، رابطه‏ى خود را با خداى متعال روان و نزديك‏تر كند، با آمادگى به ماه رمضان مى‏رسد؛ آن‏گاه ماه رمضان ضيافت الهى مى‏شود. انسان بايد آماده شود و سپس وارد ضيافت گردد

بارِ مبناى معنويت خود را تكميل نماييم

همچنين حلول ماه شعبان و اعياد شريف اين ماه پُربركت را تبريك عرض مى‏كنم. ماه شعبان يكى از فرصتهاى مغتنمى است كه در اختيار ماست. اين سه ماه- ماه رجب‏ و شعبان و رمضان- ايّام بسيار مغتنمى است و بايد از بركات الهى در اين سه ماه استفاده كنيم و به قول نظاميها، بارِ مبناى معنويت خود را تكميل نماييم.

ماه رجب ماه نجات از دچار شدن به گيجى و گولى

ماه رمضان است. ماه رمضان تالار ضيافت الهى است؛ يك تالار عظيم كه اگر كسى وارد آن تالار شد و به خود فرصت داد و همت كرد كه از آنچه در آنجا خداى متعال آماده كرده، به خودش بهره‏يى برساند، بهره‏ى فراوانى خواهد برد كه آن بهره در ماه شوال و ماه‏هاى ديگرِ سال نيست؛ فقط مخصوص ماه رمضان است. انواع و اقسام ضيافتهاى الهى: رحمت الهى، عزت الهى، توفيق الهى، قرب الهى، استغناى ناشى از تفضل الهى، رزق مادى، رزق معنوى، همه در ماه رمضان است؛ اين‏ها را سر سفره‏ى ماه رمضان گذاشته‏اند. بعضى‏ها مى‏آيند و به اين سفره نگاه نمى‏كنند و از وسط اين سفره و اشياء آن عبور مى‏كنند و مى‏روند و هيچى هم گيرشان نمى‏آيد؛ بعضى‏ها يك چيز مختصرى برمى‏دارند؛ يك روزه‏اى مى‏گيريم ما؛ يك مختصركى، يك چيزى؛ اما بعضى‏ها نه، حسابى مى‏نشينند سر اين سفره و از رحمت الهى كيسه‏ى خودشان را پُر مى‏كنند؛ عزت مى‏خواهند، دنيا مى‏خواهند، آخرت مى‏خواهند؛ رفع گرفتارى مى‏خواهند، گشايش در زندگى مى‏خواهند، استغناى طبع مى‏خواهند، صفات و خُلق حسنه مى‏خواهند؛ هرچه مى‏خواهند، براى خودشان و براى ديگران برمى‏دارند. براى اينكه انسان بتواند وقتى وارد اين تالار شد، چشمش باز باشد، غافل نشود، دچار گيجى و گولى نشود كه سرش را بيندازد پايين و از اين در وارد شود و از آن در بيرون برود؛ نگاهى به دوروبر كند و استفاده‏اى ببرد و براى اينكه اين آمادگى در من و شما پيدا شود، اين ماه رجب‏ و شعبان را قرار داده‏اند؛ رجب‏ يك‏جور، شعبان يك‏جور ديگر.

رجب‏، ماه صفا دادن به دل و طراوت بخشيدن به جان است

رجب‏، ماه صفا دادن به دل و طراوت بخشيدن به جان است؛ ماه توسل، خشوع، ذكر، توبه، خودسازى و پرداختن به زنگارهاى دل و زدودن سياهى‏ها و تلخى‏ها از جان است. دعاى ماه رجب‏، اعتكاف ماه رجب‏، نماز ماه رجب‏، همه وسيله‏اى است براى اينكه ما بتوانيم دل و جان خود را صفا و طراوتى ببخشيم؛ سياهى‏ها، تاريكى‏ها و گرفتارى‏ها را از خود دور كنيم و خودمان را روشن سازيم. اين، فرصت بزرگى است براى ما؛ بخصوص براى كسانى كه توفيق پيدا مى‏كنند در اين ايام اعتكاف كنند؛

ماه تشبه به امير المؤمنين

پس ماه رجب‏ است، ماه عبادت است، ماه توسل به پروردگار است، ماه تضرع است؛ و در اين راه، ماه تشبه به امير المؤمنين است. با خدا ارتباطمان را قوى كنيم تا در ميدانهاى زندگى بتوانيم با اراده‏ى محكم، با قدم استوار و با ذهن روشن، وارد هر ميدانى بشويم.

 

اصلاح خود و زدودن غفلتها و ظلمتها از دل

ايام ماه مبارك رجب‏ است. اولين چيزى كه در اين ايام و بعد در ايام ماه مبارك شعبان، بالاخره در پله‏ى سوم و بالاتر در ماه مبارك رمضان بايد مورد توجه يكايك ما قرار بگيرد- هرجا هستيم- اصلاح خود و زدودن غفلتها و ظلمتها از دل خود بايد باشد؛ اصل اين است. همه‏ى اين ماجراها و كشمكشهائى كه در زندگى بشر، در بعثت انبياء، در مبارزات اجتماعى و سياسى و نظامى‏اى كه پيغمبران الهى با دشمنان خدا داشتند- رنجها، محنتها، شادى‏ها، پيروزى‏ها، شكستها، همه و همه- مقدمه‏ى اين است كه انسان بتواند در هنگام عبور از اين مرزى كه ناگزير بايد از آن عبور كرد- يعنى مرز زندگى مادى و حيات اخروى و دائمى- شادمان باشد، خرسند باشد، حسرت‏زده نباشد؛ همه‏ى حرفها براى اين است. اگر گفته‏اند اخلاق خوب داشته باشيد، اگر گفته‏اند عمل به اين مقررات داشته باشيد، اگر گفته‏اند مبارزه كنيد، اگر گفته‏اند عبادت كنيد، همه براى اين است كه اين ماده‏ى خامى را كه به ما سپرده شده است، به كيفيت مطلوب و محصول بهينه برسانيم و از اين دروازه خارج كنيم؛ براى اين است كه اين صفحه‏ى سفيدى كه به ما سپردند تا آن را با اعمال خود منقش كنيم، با نقش زيبائى، با نقش مطلوبى از آب در بياوريم و روى دست بگيريم و برويم. همه چيز آنجاست، سرنوشت آنجاست؛ اين‏ها مقدمه است. در اين اردوگاهى كه ما امروز در آن مشغول تمرين هستيم، براى اينكه تا يك جائى اين تمرين به كار ما بيايد، بايد سعيمان بر اين باشد كه در اين اردوگاه از حد اكثر فرصتها استفاده كنيم؛ نگذاريم غنيمتى از دست برود، سرمايه‏اى سوخت و سوز بشود و چيزى در مقابل آن عائد نشود.

دعاهاى ماه رجب‏ يك دريائى از معرفت است

امروز جامعه‏ ى انقلابى ما، مردم مؤمن ما، نياز به اين دارند كه اين آرامش را، اين سكينه را، اين طمأنينه و وقار را در خودشان هرچه بيشتر به وجود بياورند. «الا بذكر اللَّه تطمئن القلوب». ياد خداست كه دلها را در ماجراهاى طوفانى دنيا و زندگى حفظ مى‏كند. ياد خدا را مغتنم بشماريد. ايام ماه رجب‏- همانطور كه گفتيم- نزديك است. دعاهاى ماه رجب‏ يك دريائى از معرفت است. در دعا فقط اين نيست كه انسان دل را به خدا نزديك مى‏كند؛ اين هست، فراگيرى هم هست. در دعا هم تعليم است، هم تزكيه هست. دعا هم ذهن را- اين دعاهاى مأثور از ائمه (عليهم‏السّلام)- روشن مى‏كند، حقايقى را، معارفى را به ما مى‏آموزد كه در زندگى به آن‏ها نياز داريم، و هم دل را متوجه به خدا مى‏كند. ذكر الهى را خيلى بايد مغتنم بشمريد


[ 30 / 1 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1039 ] [ نظرات () ]
مطالب مرتبط
نظرات این مطلب

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







آخرین مطالب
فطرس (1395/02/22 )
مولا (1394/11/20 )
یا... (1394/11/05 )
ای مسیح من... (1394/10/21 )
کبوترانه (1394/10/13 )