حکومت عدل الهی

 دوره حکومت امام زمان حضرت مهدی (عج)

پس از ظهور، امام زمان حضرت مهدی (عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.

[ 28 / 7 / 1393 ] [ 1 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1497 ] [ نظرات () ]
غیبت کبری و معنا و مفهوم غیبت

 

 دوره غیبت کبری امام زمان حضرت مهدی (عج)

این دوران از سال 329 ق شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند.

 معنا و مفهوم غیبتر

حجت خدا بر روی زمین بر آن ایستاده است. در راه های آن حرکت می کند و در قصرها و خانه های آن داخل می شود. او شرق و غرب زمین را در می نوردد. سخنان مردم را می شنود و بر جماعت آنها سلام می کند. او مردم را می بیند، ولی کسی او را نمی بیند تا زمانی که وقت ظهور در رسد و وعده الهی تحقق یابد و ندای آسمانی طنین انداز شود. همانا آن روز، روز شادی فرزندان علی و شیعیان اوست.

با توجه به روایات وارد شده درباره غیبت امام مهدی (ع) می توان گفت در مورد چگونگی غیبت آن حضرت، دو صورت قابل تصور است.1

الف) ناپیدا بودن امام

اولین صورت، همان است که به طور متعارف در اذهان مردم در مورد غیبت آن حضرت وجود دارد؛ یعنی اینکه امام مهدی (ع) در طول مدت غیبت خویش از نظر جسمی از نظر مردم دور است و اگر چه آن حضرت در این مدت، مردم را می بینند و از حال آنها با خبر می شوند، ولی کسی توان دیدن ایشان را ندارد و با حضرتش روبه رو نمی شود.

بقیه در ادامه مطلب


 

ادامه مطلب

[ 28 / 7 / 1393 ] [ 1 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1243 ] [ نظرات () ]
غیبت صغری

 

غیبت صغری امام زمان حضرت مهدی (عج)

پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در سال 260 ق دوره غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 ق ادامه پیدا کرد. در این دوره امام زمان حضرت مهدی (عج) از طریق چهار نائب به ادامه امور مردم می پرداختند.

 

 

[ 28 / 7 / 1393 ] [ 1 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1227 ] [ نظرات () ]
از تولد تا غیبت

 

از تولد تا غیبت امام زمان حضرت مهدی (عج)

امام زمان حضرت مهدی (عج) پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام زمان حضرت مهدی (عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.


 

[ 28 / 7 / 1393 ] [ 1 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1249 ] [ نظرات () ]
ولادت و سیمای امام زمان (عج)

 

پیوند اسمانی

بنا بر مشهورترین اقوال، امام مهدی (ع)، دوازدهمین پیشوای شیعیان، در شب جمعه نیمه شعبان سال 255 ق. در شهر سامرا دیده به جهان گشود.1 بنا به گفته شیخ مفید (م413 ق.)، پدرش، امام حسن عسکری (ع) جز او فرزندی نه پنهان و نه آشکار به جا نگذاشت و او را نیز پنهانی نگه داری فرمود.2

مادر بزرگوار آن حضرت، بانویی شایسته به نام نرجس3 بود که به نام های دیگری چون سوسن،4صیقل5 یا صقیل و ملیکه6 نیز نامیده شده است.7 او دختر یوشعا، پسر قیصر روم و از نوادگان شمعون، یکی از حواریون مسیح (ع) بود که خداوند، او را به صورت معجزه آسایی برای همسری امام یازدهم برگزید.8

هنگامی که نرجس در روم بود، خواب های شگفت انگیزی دید. یک بار در خواب، پیامبر عزیز اسلام و عیسای مسیح (ع) را دید که او را به عقد ازدواج امام حسن عسکری (ع) در آوردند. وی در خواب دیگری، شگفتی های دیگری دید و به دعوت حضرت فاطمه زهرا(س) مسلمان شد. با این حال، اسلام خود را از خانواده و اطرافیان خویش پنهان می داشت تا آنگاه که میان مسلمانان و رومیان جنگ درگرفت و قیصر به همراه لشکرش روانه جبهه های جنگ شد.

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب

[ 27 / 7 / 1393 ] [ 23 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1394 ] [ نظرات () ]
کنیه و القاب امام زمان (عج)

 

 

زندگينامه امام زمان، حضرت مهدي (ع)

اخرین امام شیعیان در پانزدهم ماه شعبان 255 ق، علی رغم مراقبت های ویژه مأموران حکومت عباسی، در خانه امام عسکری علیه السلام چشم به جهان گشودند. تولد مخفیانه آن حضرت بی شباهت به تولد حضرت موسی علیه السلام و حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام نیست.

نام: محمد بن الحسن
كنيه: ابوالقاسم
امام زمان حضرت مهدی (عج) هم نام و هم كنيه حضرت پيامبر اكرم(ص) است. در روايات آمده است كه شايسته نيست آن حضرت را با نام و كنيه، اسم ببرند تا آن گاه كه خداوند به ظهورش زمين را مزيّن و دولتش را ظاهر گرداند.

القاب امام زمان حضرت مهدی (عج):

مهدى، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قائم و خلف صالح.
شيعيان در دوران غيبت صغرى ايشان را «ناحيه مقدسه» لقب داده بودند. در برخى منابع بيش از 180 لقب براى امام زمان(ع) بيان شده است.

 

[ 27 / 7 / 1393 ] [ 23 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1357 ] [ نظرات () ]
جاده انتظار

السلام علیک یا ابا صالح المهدی (عج)

 

ایها المنتظرون به خودم و شما میگویم :

جاده ی انتظار "مترسک " نمی طلبد!... اهالی کوچه انتظار دیده هایشان دوخته به در است و روز و شب چشم انتظار موعوداند!... خواب و خوراکشان تمنای محبوب است و تمنای وصال !... انان موجی هستند که اسودگیشان عدم است و ارام و قرار ندارند!... در راه موعود جان و مالشان ارزشی ندارد و همه چیز همه چیز فدای یک تار مویش می شود!... تنها کافیست او اشاره ای کند!...

راستی ما چقدر زندگی و اداب و رسوممان مهدوی است ؟!...

اللهم عجل لولیک الفرج

موضوعات: دلنوشته , ,
[ 27 / 7 / 1393 ] [ 14 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1367 ] [ نظرات () ]
مباهله

بسم الله الرحمن الرحیم

مباهله:

در لغت به معنی دعا و درخواست ارسال چیزی که در اصطلاح درخواست عذاب است برای طرف دروغگو [1].

« نجران » ، با هفتاد دهكده تابع خود ، در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار دارد. پیامبر اسلام در سال دهم هجرت نامه‌ای به اسقف نجران نوشت و طی آن مسیحیان نجران را به دین اسلام دعوت کرد. نمایندگان پیامبر اسلام، عتبة بن غزوان و عبدالله بن ابی‌امیة و الهدیر بن عبدالله و صهیب بن سنان، نامه را به اسقف مسیحیان نجران رساندند.

فرازی از نامه آن حضرت: به نام خدای ابراهیم ، اسحاق و یعقوب. از محمد پیامبر خدا به اسقف نجران : خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب را حمد و ستایش می كنم ، و شما را از پرستش « بندگان» ، به پرستش « خدا» دعوت می نمایم . شما را دعوت می كنم كه از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند وارد گردید، اگر دعوت مرا نپذیرفتید باید به حكومت اسلامی جزیه بپردازید و در غیر این صورت به شما اعلام خطر می شود.
بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب

موضوعات: مناسبتها , ,
[ 27 / 7 / 1393 ] [ 14 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1619 ] [ نظرات () ]
وقتی تو بیایی...

 

ظهور نزدیک است

  پسرک دست پدرش را محکم گرفته بود و باغرور راه می رفت! بابایش را به همه دوستانش نشان می داد و خودش را با او معرفی می کرد ! بادی به گلوی کوچکش انداخته و احساس خوبی داشت!

خیلی وقتها با خود فکر می کنم وقتی تو بیایی همه تو را می بینند و من افتخار می کنم که پدری مهربان چون تو دارم . ان وقت دوست دارم ببینم انها که منکر وجودت بودند چه می کنند؟!...

چهار شنبه ای دیگر در حال عبور است و من چشم به راه تو !...

            اللهم عجل لولیک الفرج

موضوعات: دلنوشته , ,
[ 23 / 7 / 1393 ] [ 16 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1048 ] [ نظرات () ]
عید غدیر عید الله اکبر است. نظر رهبر انقلاب در مورد واقعه غدیر

عیدالله ‌الاکبر
 

غدیر در آثار اسلامی ما به «عیدالله‌الاکبر»، «یوم العهد المعهود» و «یوم المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است. این تعبیرات که نشان دهنده‌ی تأکید و اهتمامی خاص به این روز شریف است، خصوصیتش در مسأله‌ی ولایت است. آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است، والا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصی داشته باشند، لیکن حاکمیت -چه در مرحله‌ی قانونگذاری و چه در مرحله‌ی اجرا - در دست دیگران باشد، تحقق اسلام در آن جامعه، به انصاف آن دیگران بستگی دارد. اگر آنها افراد بی‌انصافی بودند، مسلمانان همان وضعی را پیدا می‌کنند که شما امروز در کوزوو، دیروز در بوسنی و هرزگوین، دیروز و امروز در فلسطین و در جاهای دیگر شاهدش بوده‌اید و هستید - ما هم در ایران مسلمان عریق و عمیق خودمان، سالهای متمادی همین را مشاهده می‌کردیم - اما چنانچه حکام، قدری با انصاف باشند، اجازه خواهند داد که این مسلمانان به قدر دایره‌ی خانه‌ی خودشان - یا حداکثر ارتباطات محله‌ای - چیزهایی از اسلام را رعایت کنند؛ ولی اسلام نخواهد بود! (بیانات به‌مناسبت عید سعید غدیر 16 / 01 / 1378

[ 19 / 7 / 1393 ] [ 19 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1696 ] [ نظرات () ]
میلاد امام علی النقی (ع) بر عموم مسلمانان و محبان حضرتش مبارک باد.

میلاد فرخنده اما م هادی (ع) مبارک باد.

فرخنده میلاد

 

امام هادی علیه السلام سحرگاه روز پانزده ذیحجه قدم به عرصه گیتی نهاد تا وجود تابناکش روشنایی بخش تاریکی های جهل و بی ایمانی شود. نوزادی در آینده ای نه چندان دور مایه سربلندی و افتخار اسلام شد. امام دهم ادامه دهنده رسالت خطیر امامان ماقبل خویش بود. میلاد با سعادت و پر برکت امام علی النّقی علیه السلام بر تمامی دوست داران خاندان نبوّت و شیعیان جهان مبارک باد.
محل ولادت

دهمین ثمره باغ ولایت و دوازدهمین نهال عصمت و طهارت و نخستین فرزند پیشوای نهم در یکی از محلات مدینه، شهر نورانی پیامبر بزرگوار اسلام، در محلی به نام «صریا» دیده به جهان گشود. میلادش به پیشگاه مقدس خاندان عصمت و طهارت مبارک باد.

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب

[ 17 / 7 / 1393 ] [ 18 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1291 ] [ نظرات () ]
کعبه دلها

 

سلام بر تو

ای وادی عشق و معرفت خورشید نیزه ها

حسین بن علی ع

چگونه خواندی خدایت را در عرفه روز خدا و خدایی شدن که هنوز هم که هنوز است نوای ملکوتیش فرش و عرش را به لرزه در می اورد و عطر دل انگیزش شمیم جان را نوازش می دهد.

چه زیبا سپاس گفتی خدا را در عرفه انگاه که گفتی: الحمدلله حمد یعادل حمد ملایکه المقربین وانبی اله المرسلین .

سپاس خدا را سپاسی که برابری کند با سپاس فرشتگان مقرب و انبیاء مرسلشو چه عاشقانه خوش خواندیش : الی و سیدی لا اله الا انت ....ای معبود من معبودی جز تو نیست ....فان دعوتک اجبتنی ...پس اگر بخوانمت اجابتم نمایی ای همه جود و سجود ای انکه هندوهم را زدود . دعایم را اجابت نمود تو را می خوانم ... و از تو دعوت می کنم به قلب من بیا و غرق معرفتم کن .

و چه صادقانه ای:

خدایا قرار ده

بی نیازی را در ذاتم

ویقین را در دلم

اخلاص را در عملم

نور را در دیده ام

و بصیرت را در دینم.

 

موضوعات: دلنوشته , ,
[ 12 / 7 / 1393 ] [ 11 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 2382 ] [ نظرات () ]
آخرین مطالب
فطرس (1395/02/22 )
مولا (1394/11/20 )
یا... (1394/11/05 )
ای مسیح من... (1394/10/21 )
کبوترانه (1394/10/13 )
صفحات وب