شعیب بن صالح در عصر ظهور نماینده امام عصر(ع) است؟

 

شعیب بن صالح در عصر ظهور نماینده امام عصر(ع) است؟

 

آیت الله نجم الدین مروجی طبسی، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در برنامه "نشان صبح" به بررسی روایات مهدوی می پردازد. روایتی را که در ارتباط با شعیب بن صالح مطرح کردیم از امام صادق(ع) است. در این روایت که بسیار مفصل است، آمده: شخصیتی به نام حسنی قیام می کند و به دفاع از اهل بیت(ع) می پردازد، اهل طالقان به کمک او می آیند، بعد در ادامه از طالقان تعریف می کند که قدرت، اسلحه، معنویات و روحیات بالایی دارند و در ادامه می فرماید این طالقانی ها که پاسخ مثبت می دهند به ندای حسنی، امیر و فرماندهشان شخصی از تمیم به نام شعیب بن صالح است.

 

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب

[ 12 / 5 / 1394 ] [ 21 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 715 ] [ نظرات () ]
در آخرالزمان آیا چنین نیست که انسان ها آرزو كنند كه دنيا به آخر برسد چون از زندگي سير شده اند؟

 

سوال: در آخرالزمان كه حضرت مهدي (عج) ظهور مي كنند و عدالت برقرار مي شود و همه به آسايش و رفاه كامل مي رسند آیا چنین نیست که انسان ها آرزو كنند كه دنيا به آخر برسد چون از زندگي سير شده اند؟

پاسخ:نوشته ايد همة مردمان عصر مهدي (عج) به جايي مي رسند كه آرزوي به پايان رسيدن حكومت حضرت را مي كنند چون از زندگي و رفاه كامل آن سير شده اند واقعيت اين است كه دراحاديثي كه سيماي حكومت امام مهدي (عج) را ترسيم كرده اند هيچ حديثي كه حتي اشاره اي اندك به مطلب مورد نظر شما داشته باشد وجود ندارد بلكه بالعكس دربارة اشتياق مردم به آن روزگاران احاديث متعددي وجود دارد يعني مردم آرزو مي كنند كه زمان بيشتري در خدمت حضرت و حكومت او باشند،

 

بقیه در ادامه مطلب

 

ادامه مطلب

[ 28 / 3 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 636 ] [ نظرات () ]
کیفر دزدان خانه‏ خدا

 

اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور

 

کیفر دزدان خانه‏ خدا

امام صادق علیه‏السلام فرمود:
یعنی: بهوش باشید هنگامی که قائم ما قیام نماید «بنی شیبه» را که کلیددار خانه‏ ی کعبه ‏اند، دستگیر و دست آنان را به کیفر گناهانشان می‏برد و آنان را می‏گرداند، چرا که آنان، دزدان خانه‏ ی خدا و اموال و امکانات آن مکان مقدسند. (1).
در روایت دیگری فرمود:: دست «بنی شیبه» را می‏برد و بر سینه‏ ی آنان نوشته‏ ای نصب می‏گردد که: «اینها دزدان کعبه ‏اند.» (2).

بنی شیبه، خدمتگزاران کعبه و کلیدداران آنند که نسل به نسل این مقام را قبضه کرده و بجای خدمت و تلاش صادقانه، اموال، امکانات و ذخائری را که مردم به بیت ‏الله هدیه کرده ‏اند می‏برند و به ناروا می‏خورند و هر گونه که هوای دلشان خواست در آن تصرف می‏کنند. به همین جهت است که امام مهدی علیه‏السلام آنان را «دزدان کعبه» می‏نامد... و تنها به بریدن دست آنان بسنده نمی‏کند، بلکه دستور می‏دهد آنان را بگردانند تا برای دیگر غارتگران، خودکامگان و همه ‏ی کسانی که در ثروتها و امکانات خود و دیگران به ناروا تصرف می‏کنند، عبرت ‏انگیز و عبرت ‏آموز باشند.

(1). کافی، ج 4، ص 243.
(2). ارشاد مفید، ص 364 و معجم احادیث الامام المهدی علیه‏السلام، ج 3، ص 293 و 387.

[ 20 / 3 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 597 ] [ نظرات () ]
بازگرداندن مقام ابراهیم به جایگاه اصلی آن

 

اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور

 

بازگرداندن مقام ابراهیم به جایگاه اصلی آن

امام صادق علیه‏السلام فرمود:«هنگامی که قائم بپاخیزد... مقام ابراهیم را به جایگاه اصلی آن باز می‏گرداند.»مقام ابراهیم، صخره ‏ای است که آن پیامبر بزرگ به هنگام ساختن کعبه بر روی آن ایستاده است و آن صخره، در زمان پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در جوار کعبه بوده است که و هنگامی که «عمر» خلافت را به کف گرفت، مقام را از جایگاه آن به نقطه‏ ی دیگری انتقال داد.هنگامی که امیرمؤمنان علیه‏السلام پس از عثمان، زمام امور جامعه را به کف گرفت مقرر فرمود که هر بدعتی که در دین پدید آمده است نابود سازد و همه‏ ی امور و شیوه‏ ها را به سیره و سنت پیامبر گرامی بازگرداند و از جمله تصمیم گرفت که «مقام ابراهیم» را بجای نخست آن که جوار کعبه است بازگشت دهد، اما نفاق‏ پیشگان و بداندیشانی که با هر گام سازنده و اصلاحی آن گرامی، دشمنی می‏کردند سر به شورش برداشتند و تاخت‏ وتاز به راه انداختند.از اینرو از جمله کارهای امام مهدی علیه‏السلام پس از ظهور در مکه مکرمه، بازگردانیدن «مقام ابراهیم» به جوار کعبه و جایگاه اصلی آن است و این از کارهایی است که طواف بر گرد خانه‏ ی خدا را آسان می‏سازد چرا که در آن صورت دیگر لازم نیست که طواف تنها میان رکن و مقام باشد، بلکه تنها طواف بر گرد کعبه کافی است.

[ 20 / 3 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 646 ] [ نظرات () ]
جلوگیری از طواف مستحبی مانع از طواف واجب

 

اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور

 

جلوگیری از طواف مستحبی مانع از طواف واجب

امام صادق علیه‏السلام فرمود: یعنی اولین نشانه‏ های عدالت مهدی علیه‏السلام در مکه از جمله این است که از طرف او اعلان می‏گردد که: «هان ای مردم! هر کس طواف واجب خویش را انجام داده است جای خود را در طواف و کنار حجرالاسود به کسانی که می‏خواهند طواف واجب انجام دهند، واگذار کند.»(1)کسانی که در موسم حج در مکه باشند با هجوم سیل‏ آسای جمعیت به هنگامه‏ ی طواف روبرو می‏گردند، به گونه‏ ای که گاه برخی تلف می‏شوند و برخی بر اثر فشار شدید سیل جمعیت در اطراف کعبه، زیر پا می‏افتند.به همین جهت است که امام مهدی علیه‏السلام به زائران خانه ‏ی خدا دستور می‏دهد که به طواف واجب خویش بسنده نموده و میدان را برای دیگران به منظور انجام واجبات و آداب حج باز کنند.

(1). بحارالانوار، ج 52، ص 374 و کافی، ج 4، ص 427.

 

[ 20 / 3 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 753 ] [ نظرات () ]
بازگرداندن مسجد الحرام به حدود اصلی خود

 

اقدامات امام مهدی ع پس از ظهور

 

بازگرداندن مسجد الحرام به حدود اصلی خود

امام صادق علیه‏السلام فرمود: هنگامی که قائم علیه‏السلام بپا می‏خیزد مسجدالحرام را به حدود اصلی آن باز می‏گرداند و مقام ابراهیم را به جایگاه نخستین آن انتقال می‏دهد.مسجدالحرام پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم تاکنون بارها گسترش داده شده و از هر سو، بر آن افزوده شده است، اما با همه‏ ی اینها باز هم به وضعیت اصلی خویش و نقطه ‏ای که ابراهیم علیه‏السلام برای آن خط کشی کرد، نرسیده است چرا که پایه ‏ها و حدود اصلی آن از «حزوره» (2) یا نقطه ‏ای می‏باشد که میان «صفا» و «مروه» است.

(1). ارشاد مفید، ص 364 و بحارالانوار، ج 52، ص 338.
(2). واژه »حزوره« بر وزن »قسوره« نام مکانی است میان صفا و مروه. کافی، ج 4، ص 539.

 

[ 20 / 3 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 598 ] [ نظرات () ]
بزرگترین مسجد در سراسر جهان

 

بزرگترین مسجد در سراسر جهان

امام باقر علیه‏السلام در روایتی طولانی در این مورد می‏فرماید:
«... حضرت مهدی علیه‏السلام وارد کوفه می‏گردد، سه پرچم برای او در اهتزاز است که برای او آرام می‏گردند، در آنجا وارد مسجد می‏گردد و برای توده ‏های گرد آمده و مشتاق، خطبه می‏خواند و مردم در چنان شور و حالی هستند که سخنان آن حضرت در میان گریه ‏های آنان شنیده نمی‏شود.

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب

[ 20 / 3 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 554 ] [ نظرات () ]
مرکز حکومت امام مهدی

 

مرکز حکومت امام مهدی یا پایتخت جهانی او

کوفه، پس از ظهور حضرت مهدی علیه‏السلام موقعیت شکوه باری می‏یابد چرا که طبق روایات رسیده از امامان معصوم علیهم‏السلام آنجا مرکز حکومت عادلانه و جهانی اسلام و قرآن و پایتخت دولت او خواهد شد.

اینک برخی از روایات در این مورد:
 امیرمؤمنان علیه‏السلام ضمن بیانی پیرامون ظهور مهدی علیه‏السلام فرمود:
سپس به کوفه روی می ‏آورد که قرارگاه و منزل اوست. برده‏ ی مسلمانی در بندی نمی‏ماند، جز اینکه او را می‏خرد و آزاد می‏سازد و بدهکاری نمی‏ماند، مگر اینکه دین او را می‏دهد و مظلمه‏ای نمی‏ماند جز اینکه آن را می‏پردازد و کشته‏ ای نمی‏ماند مگر اینکه دیه او را می‏دهد،

 

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب

[ 20 / 3 / 1394 ] [ 14 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 608 ] [ نظرات () ]
دین نوین

 

دین نوین

 

امام صادق (ع) فرمود: «هنگامي که قائم (عج) خروج مي کند، فرمان نو، کتاب نو و روش نو و قضاوت نو مي آورد».
براي برخي با توجّه به اين روايت و روايات ديگر اين سؤال پيش مي آيد که آيا به هنگام ظهور مهدي موعود (عج) دين جديدي آورده خواهد شد و آيا دين ديگري غير از اسلام هم وجود دارد؟
در پاسخ مي توان گفت: تعبير به نو و جديد، اشاره به اين است که انقلاب مهدي (عج) يک دگرگوني اساسي است نه روبنايي، از اين رو جامعه گمان مي کند چيز جديدي غير از اسلام است.
به عبارت ديگر: پيرايه هايي که در طول تاريخ اسلام زمامداران ناطق و ديگران به اسلام بسته اند، اسلام را طوري کرده، که اگر امام قائم (عج) آنها را از اسلام دور کند و حقيقت اسلام را آشکار سازد، مردم عادي خواهند گفت: اين يک چيز جديدي است نه اسلام، در صورتي که اسلام واقعي همين است.

(«حضرت مهدي (عج)، فروغ...»، ص 111)

[ 15 / 2 / 1394 ] [ 15 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 831 ] [ نظرات () ]
نخستين نشانه عدل قائم

 

نخستين نشانه عدل قائم

 

حضرت قائم (عج) بر پا کننده عدل و قسط در روي زمين خواهند بود. نخستين نشانه عدل آن حضرت اين است که سخنگويان حکومت او، در مکّه، فرياد مي زنند: «هر کس نماز فريضه خويش را، در کنار حجر الاسود و محلّ طواف، خوانده است، و اکنون مي خواهد نماز نافله بخواند، به کناري رود، تا حقّ کسي پايمال نگردد، و هر کس مي خواهد نماز فريضه بخواند بيايد و بخواند». («الکافي»، ج 4، ص 427)

[ 15 / 2 / 1394 ] [ 14 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 707 ] [ نظرات () ]
آخرین مطالب
فطرس (1395/02/22 )
مولا (1394/11/20 )
یا... (1394/11/05 )
ای مسیح من... (1394/10/21 )
کبوترانه (1394/10/13 )
صفحات وب