جاهليت دوم در آخرالزمان

 

جاهليت دوم در آخرالزمان

 

از عبدالله بن زراره از محمد بن مروان از فضيل نقل شده است كه از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمودند: « همانا قائم ما از مردم جاهل بيش از رسول خدا (ص) از جهان جاهليت، متحمل رنج و سختي خواهد شد. »
گفتم: چطور چنين چيزي ممكن است؟
فرمودند: « رسول خدا (ص) در حالي برانگيخته شد كه مردم سنگ و صخره و چوب هاي تراشيده شده را مي پرستيدند، اما قائم ما هنگامي قيام مي كند كه همه ي مردم براي مقابله با او به تأويل كتاب خدا و احتجاج به آن متوسل مي شوند. » (1)
به تعبير ديگر، جاهليت دوم كه در برابر امام (ع) قرار مي گيرد، جاهليت تركيبي است؛ زيرا اين جاهليت به شعارهاي بدون محتوا و مضمون به ظاهر اسلامي چنگ مي زند كه مفهوم خود را از دست داده و جز نام و شعار چيز ديگري از آن باقي نمانده است.
در روايتي رسول اكرم (ص) در وصف اهل آخرالزمان و مسلمانان فرمودند:
« به زودي روزگاري بر مردم فرا مي رسد كه از قرآن جز خط و از اسلام جز نام باقي نخواهد ماند. » (2)


7. بحارالأنوار، ج52، ص362؛ غيبة نعماني، ص 269.
8. كليني، محمد بن يعقوب، كافي، ج8، ص 307؛ العدد القويه، ص81.

[ 15 / 2 / 1394 ] [ 19 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 758 ] [ نظرات () ]
نايب ايراني

 

حسين بن روح

 

زماني كه محمد بن عثمان اين جمله را گفت حضار همه متعجب بودند، چرا كه هيچ كدام حتي فكر نمي كردند كه از ميان اين همه يار نزديك حسين بن روح-يك ايراني تبار-براي اين مقام برگزيده شود.«اگر حادثة رحلت من به وقوع پيوست، جانشين من حسين بن روح نوبختي است. من مأمور شده ام او را به جاي خود تعيين كنم؛ پس شما هم به او مراجعه كنيد و در كارهاي خود به او اعتماد نماييد.»(1)
از ابو سهل نوبختي سؤال كردند:« چطور شد كه امر نيابت به شيخ ابوالقاسم روح نوبختي واگذار گرديد، ولي به تو واگذار نشد؟ و او پاسخ داد: آنان- ائمه ع- بهتر از هر كس مي دانند چه كسي را به اين مقام برگزينند.

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب

[ 27 / 1 / 1394 ] [ 19 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1082 ] [ نظرات () ]
آخرین توقیع حضرت بقیة الله(ع) به جناب علی بن محمد سمری

 

بسم الله الرحمن الرحیم
ای علی بن محمد سمری! خداوند بزرگ در مصیبت درگذشت تو به برادران دینی ات پاداش عظیم عنایت فرماید. تا شش روز دیگر از دنیا خواهی رفت. بنابراین، امور زندگی خود را تمام کن و هیچ کس را وصی و جانشین خویش قرار مده، زیرا دوران غیبت کبری آغاز شده است و امر ظهور موکول به اجازۀ خداوند بزرگ است که آن هم پس از غیبتی بس طولانی، قساوت دلهای مردم ودوری آنان از حقایق، فراگیر شدن ظلم و جور در دنیا خواهد بود.

به زودی افرادی به سوی شیعیان من آمده ، ادعای مشاهده ی (نیابت خاصه) مرا خواهند کرد. آگاه باشید که هرکس قبل از خروج سفیانی و شنیدن صیحه ی آسمانی ادعای مشاهده کند، دروغگوست و بر خدا و رسول او  افترا می بندد و تمام قدرتها و نیروها از آن خداوند متعال است.


پی نوشت: طبرسی، الاحتجاج، ج2، ص297؛ به نقل از تحفه ی امام مهدی(ع)، خادمی شیرازی، نشر موعود عصر، ص138
 
[ 27 / 1 / 1394 ] [ 12 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1086 ] [ نظرات () ]
اسرار غیبت امام زمان عج...قسمت اخر

اسرار غیبت امام زمان عج

قسمت اخر

تعهد نداشتن نسبت به حاکمان جور

امام صادق عليه ‏السلام فرمود: «يَقُومُ الْقائِمُ وَ لَيْسَ لاَِحَدٍ في عُنُقِهِ عَهْدٌ وَ لا عَقْدٌ وَ لا بِيْعَةٌ؛ [1]  قائم ما در حالي ظهور مي‏کند که در گردن او براي احدي عهد و پيمان و بيعتي نيست.»

برنامه مهدي موعود، با ساير ائمه اطهار عليهم ‏السلام تفاوت دارد. ائمه عليهم ‏السلام مأمور بودند که در ترويج و انذار و امر به معروف و نهي از منکر تا سر حد امکان کوشش نمايند، ولي سيره و رفتار حضرت مهدي عليه‏ السلام متفاوت با آنان بوده و در مقابل باطل و ستم سکوت نکرده، با جنگ و جهاد، جور و ستم و بي‏ديني را ريشه‏ کن مي‏نمايد.

اصلاً اين گونه رفتار از علائم و خصائص مهدي موعود شمرده مي‏شود. 

 

ادامه مطلب

[ 25 / 10 / 1393 ] [ 17 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 873 ] [ نظرات () ]
اسرار غیبت امام زمان عج...قسمت پنجم

اسرار غیبت امام زمان عج

قسمت پنجم

5- نداشتن يار و ياور

يکي از علت‏هاي غيبت امام زمان عليه ‏السلام نبودِ انصار و اصحاب جهت ياري رساندن به آن حضرت است. از روايات مختلف اين نکته برداشت مي‏شود که نصاب ياران حضرت مهدي عليه‏ السلام 313 نفر مي‏باشد که با تولد و رشد آن‏ها، يکي از موانع ظهور مرتفع مي‏گردد. انصار و ياران حضرت را مي‏توان به دو گروه تقسيم کرد:

1 ـ ياران خاص: که 313 نفر مي‏باشند و صفات و شاخصه ‏هايي که در روايات ذکر شده، مربوط به آن‏ها مي‏باشد و در زمان ظهور و حکومت جهاني حضرت، تصديِ مناسب مهم حکومتي را به عهده دارند.از حضرت علي عليه ‏السلام روايت شده است که فرمودند: «ياران خاص قائم جوانند، بين آنان پيري نيست مگر به ميزان سُرمه در چشم و يا مانند نمک در غذا که کمترين مادّه غذا نمک است.» [1] .

از امام صادق عليه ‏السلام روايت شده است که فرمودند: «مرداني ‏اند که گويي قلب‏هايشان مانند پاره‏ هاي آهن است. هيچ چيز نتواند دل‏هاي آنان را نسبت به ذات خدا گرفتار شک و ترديد سازد. سخت‏تر از سنگ هستند و....» [2] .

2  ـ ياران عام: نصاب معيني ندارند. در روايات تعداد آن‏ها مختلف و در بعضي از آن‏ها تا 10 هزار نفر در مرحله اوّل ذکر شده است که در مکه با حضرت پيمان مي‏بندند.

 

امام زمان عليه ‏السلام با اين تعداد از ياران خاص و عام، قيام جهاني خود را شروع مي‏کند.

[ 25 / 10 / 1393 ] [ 16 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 917 ] [ نظرات () ]
اسرار غیبت امام زمان عج...قسمت چهارم

 اسرار غیبت امام زمان عج

قسمت چهارم

4-خالي نماندن زمين از حجت

حضرت علي عليه ‏السلام فرمود: «لا تَخْلُوا الاَْرْضُ مِنْ قائِمٍ بِحُجَّةِ اللّه‏ِ؛ هيچگاه زمين از کسي که قائم به امر الهي باشد خالي نخواهد ماند.»

از سنّت‏هاي دائمي الهي اين است که از آغاز آفرينش، بشر را تحت سرپرستي يک راهنما و رهبر قرا رداده است و براي هر قوم و ملتي رسولي فرستاده تا آن رسول، مردم را از عذاب الهي بترساند و وصي و خليفه و جانشين و امام پس از او نيز همان سيره و روش پيامبر را عمل کرده و مردم را به اهداف الهي نزديک کرده است.

امام صادق عليه ‏السلام مي‏فرمايد: «اگر در دنيا دو نفر وجود داشته باشند، يکي از آن‏ها امام و حجت خدا است[1] .

باز مي‏فرمايد: «آخرين کسي که از اين دنيا خواهد رفت امام است و او حجت خدا بر خلق است و بايد او آخرين نفر باشد که از دنيا مي‏رود، براي اينکه کسي بدون حجت و رهبر نماند تا با خداي احتجاج کرده، شکايت نمايد که تکليف خود را در دنيا نمي‏دانسته است[2] .

ادامه مطلب

[ 24 / 10 / 1393 ] [ 22 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 918 ] [ نظرات () ]
اسرار غیبت امام زمان عج...قسمت سوم

اسرار غیبت امام زمان عج

قسمت سوم

3- آمادگي و استعداد مردم

قانون عرضه و تقاضا در جوامع بشري همواره و در همه جا جاري است و عرضه مطابق تقاضا مي‏باشد. در غير اين صورت نظام زندگي به هم خورده و تعادل خود را از دست مي‏دهد. اين قانون تنها جنبه اقتصادي ندارد بلکه در مسائل اجتماعي نيز جاري است.

بدون تقاضا، عرضه بي‏ فايده است. نياز به رهبر و پيشوا براي جامعه نيز از اين قاعده و قانون مستثني نبوده و در قالب استعداد و آمادگي مردم تحقق پيدا مي‏کند.

در دوران غيبت، مردم جهان به تدريج براي ظهور آن مصلح حقيقي و سامان ‏دهنده وضع بشر، آمادگي علمي،و اخلاقی پیدا میکنند.

ادامه مطلب

[ 24 / 10 / 1393 ] [ 22 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 821 ] [ نظرات () ]
اسرار غیبت امام زمان عج...قسمت دوم

اسرار غیبت امام زمان عج
قسمت دوم

 

    2- بيم از کشته شدن 

زراره گويد: امام صادق عليه ‏السلام فرمود: «براي حضرت قائم قبل از ظهورش غيبتي است.»

پرسيدم: چرا؟ فرمود: «يَخافُ عَلي نَفْسِهِ الذِّبْحَةَ؛ بر جانش از کشته شدن مي‏ترسد.» [1] .

حضرت همواره در معرض کشته شدن بوده و هست؛ زيرا حکّام ستمگري که در طول دوران اسلامي حکم رانده ‏اند (عباسيان، عثمانيان و غير آنان از کساني که به ويژه در خاورميانه حکومت نموده ‏اند) بيشترين تلاش و کوشش خود را صرف پايان بخشيدن به زندگاني حضرت مهدي عليه ‏السلام مي‏نمودند؛ خصوصا پس از آن که مي‏دانستند که حضرت مهدي عليه‏ السلام همان کسي است که تخت‏هاي حکمرانان ظلم و جور را متزلزل نموده، درهم خواهد شکست و همان کسي است که هستي ظالمان را نابود و از استيلاء آنان بر بندگان خدا و کشورها جلوگيري خواهد کرد.

ادامه مطلب

[ 24 / 10 / 1393 ] [ 22 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 936 ] [ نظرات () ]
اسرار غیبت امام زمان عج...قسمت اول


اسرار غیبت امام زمان عج

قسمت اول

مواردي از فلسفه غيبت در بعضي از روايات اشاره شده است که به صورت اختصار بيان مي‏کنيم: 

1 آزمايش مردم

يکي از سنّت‏هاي الهي آزمايش مردم است. اين سنت در تمام امّت‏هاي گذشته نيز اجرا شده است. خداوند متعال در قرآن کريم مي‏فرمايد: «اَحَسِبَ النّاسُ اَنْ يُتْرَکُوا اَنْ يَقُولُوا آمَنّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنَ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْکاذِبينَ» [1] ؛ «آيا مردم خيال مي‏کنند که همين که گفتند ايمان آورديم رها شده و ديگر امتحان نمي‏شوند. کساني را که قبل از آن‏ها بودند، آزمايش کرديم تا خداوند راستگويان و دروغ‏گويان را مشخص کند.»

با توجه به آيه فوق، خداوند متعال در هر زمان و دوره‏اي، مردم آن دوره را مورد امتحان قرار مي‏دهد تا مؤمنين واقعي از متظاهرين به دين و ايمان مشخص شوند.

ادامه مطلب

[ 23 / 10 / 1393 ] [ 2 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 1036 ] [ نظرات () ]
اسرار غیبت امام زمان عج...مقدمه


اسرار غیبت امام زمان عج

مقدمه

غيبت ولي عصر عليه‏ السلام از رازهاي بسيار پيچيده‏اي است که با ظهور او همه حقيقت روشن مي‏گردد. عبدالله بن فضل هاشمي مي‏گويد: امام صادق عليه ‏السلام فرمود: حضرت صاحب‏ الامر ناچار غيبتي خواهد داشت، به طوري که گمراهان در شک واقع مي‏شوند. سؤال کردم: چرا؟ فرمود: مأذون نيستيم علتش را بيان کنيم. گفتم: حکمتش چيست؟ فرمود: همان حکمتي که در غيبت حجت‏هاي گذشته وجود داشت، در غيبت آن جناب وجود دارد. اما حکمتش جز بعد از ظهور او ظاهر نمي‏شود، چنان که حکمت سوراخ کردن کشتي و کشتن جوان و اصلاح ديوار به دست حضرت خضر عليه ‏السلام براي حضرت موسي عليه‏ السلام آشکار نشد جز هنگامي که مي‏خواستند از هم جدا شوند. اي پسرفضل! موضوع غيبت، سرّي از اسرار خدا و غيبي از غيوب الهي است، چون خدا را حکيم مي‏دانيم بايد اعتراف کنيم که کارهايش از روي حکمت صادر مي‏شود، گرچه تفصيلش براي ما مجهول باشد. [1] .

از اين حديث استفاده مي‏شود که علت اصلي و اساسي غيبت به دليل اينکه اطلاع بر آن به صلاح مردم نبوده، يا استعداد فهمش را نداشته‏ اند، بيان نشده است.

[1] مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج 52، ص 91

 

[ 23 / 10 / 1393 ] [ 2 ] [ MOTAHAREE ] [ بازدید : 2918 ] [ نظرات () ]
آخرین مطالب
فطرس (1395/02/22 )
مولا (1394/11/20 )
یا... (1394/11/05 )
ای مسیح من... (1394/10/21 )
کبوترانه (1394/10/13 )
صفحات وب